verlies- en rouwtherapie

De periode van rouw die gepaard gaat door het verlies laat ons veelal letterlijk stilstaan, terwijl alles doorgaat. Verlies en rouw zijn een onderdeel van het menselijk leven en overkomt je zonder dat je daar grip op hebt. Verlies van een geliefde, verlies van een kind, verlies door ziekte, verlies door scheiding of verlies van een baan.

De pijn van het verlies is zwaar en heeft een grote impact en is van invloed op het dagelijks leven. Het stilstaan en het voelen van de emoties die gepaard gaan door het gemis is gezond en nodig om vorm te kunnen geven aan het nieuwe leven dat is ontstaan. Een nieuw leven waarvan het verlies een onderdeel mag zijn. Hoe je bent opgegroeid, wat je hebt meegemaakt in je leven, hoe je omgaat met problemen, hoe je afscheid hebt moeten nemen en wie er voor je zijn, zijn van invloed op het doorlopen van de verliestaken en kunnen ervoor zorgen dat je vastloopt op een of meerdere levensgebieden.

Tijdens de sessies is er alle ruimte om te spreken over het verlies en de rouw die je voelt en ervaart. Hierbij stilstaan, woorden geven in hetgeen je vastloopt zijn een onderdeel van de therapiesessies.

Na een vrijblijvende kennismaking, kan er een intake worden gepland, formuleren wij de hulpvraag en geven vorm aan de verdere manier van de therapiesessies. Tijdens de therapiesessies onderzoeken wij onder andere wat de oorsprong van de pijn en het verdriet is, hoe je gehecht bent, de rol van je gezin van herkomst, welke coping mechanismen je inzet en waar je behoeftes en krachten liggen. Dit doen wij in gesprekken en het werken met beeldend materiaal.